Vektorování tahu, anglicky Thrust vectoring, je schopnost letadla, rakety, nebo jiného stroje měnit směr tahu z výstupních trysek motoru požadovaným směrem.
Rakety
Vektorování tahu je využíváno zejména u raketových motorů a to s pomocí vychylování celé trysky, nebo s pomocí deflektorů. Vektorování tahu raketových motorů je využíváno pro řízení směru letu, zvláště ve fázích letu, kdy nejsou účinné aerodynamické řídící plochy (při vyšších nadzvukových rychlostech, nebo ve velkých výškách).
Další možností pro řízení směru tahu raketového motoru je vychylování s pomocí vychylování celé trysky. Nicméně vychylování celé trysky má omezené možnosti rozsahu pohybu a taková raketa je pak méně obratná oproti raketám využívající pro manévrování deflektory.
Letouny (proudové motory)
Od konce 50. let 20. století různí konstruktéři zkoušeli vyvinout první letoun s vektorováním tahu výstupních trysek pro účel možnosti kolmého vzletu a přistání (VTOL).
Od 90. let 20. století se začalo zkoumat využití vektorování tahu u letounů s proudovými motory za účelem zvýšení jejich obratnosti. V 21. století jsou zaváděny první bojové letouny běžně vybavené vektorováním tahu. První letouny měly vychylování trysky proudového motoru pouze vertikálně (2D), později již všemi směry (3D).
U letounů byly zkoušeny pro zvýšení obratnosti také deflektory pro změnu vektoru tahu, nicméně v takových případech jsou pak omezené možnosti výkonu tahu, zejména přídavného spalování.
Historie
První operačně nasazená raketa V-2 používala pro řízení směru letu jak aerodynamické plochy tak řízení výtokových plynů s pomocí deflektorů, což byla keramická kormidla ve výtokové trysce.
Vychylování celé trysky využívaly například Space Shuttle Solid Rocket Booster raketoplánu Space Shuttle, které mohly vychylovat trysky až o 8°.
První operačně používaný letoun s vektorováním tahu byl Hawker Siddeley Harrier, který vektorování tahu používal pro kolmý vzlet a přistání (VSTOL).
Prvním experimentálním letounem s vektorováním tahu pro účely zvýšení obratnosti byl X-31.
Prvním operačně používaný letoun s vertikálním vychylováním trysek byl Lockheed F-22.
Prvním operačně používaný letoun s vychylováním trysek byl Suchoj Su-30MKI.
Aktualizace
Aktualizace 6.1.2022
První vydání článku.
Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.
Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.