letectvo, stíhací letouny, palubní letouny, anglie, usa, rusko, čína, indie,

Tailhook / Záchytný hák

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Mar 15, 2024 · 2 minut čtení
Tailhook / Záchytný hák
Sdílet

Záchytný hák, brzdící hák, anglicky tailhook, arresting hook, či arrester hook, je letecký termín pro zařízení, vyklápěcí hák, umístěný na zádi letounů, sloužící pro zkrácení dojezdové dráhy zejména na letadlových lodích, případně v nouzových situacích na příslušně vybavených pozemních letištích. Vzhledem k praktickým důvodům, je velká většina letounů vybavena záchytným hákem. Palubní letouny konfigurace CATOBAR/STOBAR s pevným křídlem mají záchytný hák vždy. Pro použití záchytného háku je nutné, aby letadlová loď, nebo letiště bylo vybaveno soustavou brzdících lan, o které se hák zachytí a následně tím zkrátí dojezdovou dráhu přistávajícího letounu.

Potřebu řešení pro zkrácení přístávací dráhy začalo řešit US Navy na konci 20. letech 20. století, kdy již letouny měly velký výkon a také váhu, a brzdění na letové palubě bylo velmi náročné a dosahovalo svých limitů. V dubnu 1922 tedy vydalo americké námořnictvo požadavek na návrh záchytného zařízení pro vybavení dvojice letadlových lodí USS Lexington a USS Saratoga.

V 30. letech 20. století americké námořnictvo začalo vyvíjet záchytná lana, která využívala k pohlcení energie letounů na letové palubě hydrauliky. Dalším impulsem byly palubní letouny vybavené proudovými motory, které zvedly výkony strojů, včetně hmotnosti a případné délky dojezdu bez použití brzdícího háku. Postupem času se vývoj háků a záchytných systémů zdokonaloval, aby vyhovovaly požadavkům moderních letadel a zajišťovaly jejich bezpečné přistání na palubě lodí.

Dnes jsou záchytné háky součástí standardní výbavy letadel určených pro operační nasazení na letadlových lodích. Jsou klíčovým prvkem pro zvládnutí unikátních výzev spojených s provozem letadel z těchto plovoucích základen, zejména vzhledem k jejich omezeným prostorovým a operačním podmínkám. Zajišťují bezpečnou operaci letadel na palubě lodí a umožňují tak leteckým silám dosáhnout strategické flexibility a schopnosti rychle nasadit letadla v rámci mnoha různých operací.

Přistávající Boeing F/A-18



Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.

Aktualizace

Aktualizace 15.3.2023

První vydání článku.

Odkazy a poznámky

Odkazy

Reference

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 25+ let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.