speciální operace, letectvo, transportní letouny, usaf, usa,

Special Operations Low Level (SOLL) II standard - transportní letouny pro speciální operace

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Aug 23, 2024 · 7 minut čtení
Special Operations Low Level (SOLL) II standard - transportní letouny pro speciální operace
Sdílet

Special Operations Low Level II, zkráceně SOLL II, je standardizovaná sada úprav a modernizací aplikovaných na vybrané vojenské transportní letouny, které umožňují provádět speciální operace na nízkých letových hladinách v nepřátelském prostředí. Tento standard se zaměřuje na zvýšení přesnosti, bezpečnosti a schopností přežití při misích, kde je důležitá nenápadnost a schopnost rychlého nasazení. Letouny upravené podle SOLL II standardu jsou klíčové pro operace speciálních sil, jako je infiltrace, exfiltrace a zásobování jednotek hluboko za nepřátelskými liniemi. 1 2 3 4 5

SOLL II standard představuje komplexní soubor úprav a modernizací, které umožňují vybraným vojenským transportním letounům provádět nejnáročnější speciální operace. Díky kombinaci pokročilých navigačních systémů, elektronických protiopatření, schopností tichého letu a možnosti operovat za všech povětrnostních podmínek tyto letouny hrají klíčovou roli v moderních vojenských operacích.

SOLL II standard zajišťuje, že letouny mohou operovat v nepřátelském prostředí s minimálním rizikem detekce a s maximální účinností. Tímto standardem jsou vybaveny pouze vybrané kusy letounů, které jsou vyčleněny pro speciální operace, což odráží jejich specializované použití a náročné požadavky na provoz. Tento standard je výsledkem dlouhodobého vývoje, který začal s předchozím SOLL I, a pokračuje dále s neustálým zdokonalováním technologií a taktik.

Budoucnost SOLL II a dalších podobných standardů bude pravděpodobně zahrnovat další modernizace a inovace, které zajistí, že tyto letouny zůstanou efektivním nástrojem pro speciální operace v neustále se měnícím bezpečnostním prostředí. Tato schopnost rychle a efektivně reagovat na nové hrozby je klíčová pro úspěch moderních vojenských misí po celém světě.

Přestože se jedná o standardizovanou úpravu letounů, vzhledem k určení a nákladnosti, se jedná o standard, podle kterého bývají vybaveny pouze konkrétní vybrané kusy letounů daných modelů.

Historie

SOLL II standard má své kořeny ve starším standardu Special Operations Low Level (SOLL) I, který byl zaveden v 70. a 80. letech 20. století. SOLL I vznikl v reakci na potřebu zvýšit efektivitu a přežití transportních letounů při misích v nepřátelských oblastech, zejména během studené války. Tento standard zahrnoval první pokusy o vylepšení navigačních systémů, schopností nočních operací a základní elektronickou obranu proti radarové detekci.4

SOLL I byl důležitým krokem směrem k vytvoření specializovaných letounů pro náročné operace, ale jeho možnosti byly omezené technologickými možnostmi té doby. V 80. a 90. letech, zejména po zkušenostech z konfliktu v Perském zálivu v roce 1991, se ukázalo, že je nutné tyto schopnosti dále rozšířit. To vedlo k vývoji novějšího standardu SOLL II, který přinesl pokročilejší technologie a systémové integrace, které umožnily operace v ještě náročnějších podmínkách.4

Klíčové vlastnosti standardu SOLL II

Letouny upravené podle standardu SOLL II jsou vybaveny celou řadou pokročilých technologií a systémů, které zvyšují jejich efektivitu v podmínkách speciálních operací:1 2 3 5

  1. Pokročilé navigační systémy:

    • GPS (Global Positioning System, globální polohový systém) a INS (Inertial Navigation System, Inerciální navigační systém): Tyto navigační systémy umožňují přesné řízení letounu i v extrémně nízkých výškách a složitém terénu. GPS a INS poskytují nepřetržité informace o poloze, což je zásadní pro přesné manévrování v blízkosti terénu a bezpečné provádění misí.
    • TFR (Terrain-following radar, radar pro sledování terénu): TFR umožňuje automatické sledování terénu a přizpůsobování výšky letu, čímž se snižuje riziko kolize a zároveň se minimalizuje detekce radarem.
  2. Elektronický boj (EW):

    • Rušičky a obranné protiopatření: Letouny vybavené SOLL II standardem disponují systémy pro rušení nepřátelských radarů, což zvyšuje jejich šance na neodhalení. Obranné systémy, jako jsou flares (fléry, světlice) a chaff (dipólové odražeče), poskytují ochranu před řízenými střelami.
    • Pancéřování a ochranné systémy: Důležité části letounu, včetně kokpitu a palivových nádrží, mohou být chráněny přídavným pancéřováním, které zvyšuje odolnost proti palbě ze země.
  3. Schopnost operací za špatných podmínek:

    • Enhanced Vision Systems (EVS) a Head-Up Display (HUD): EVS umožňuje pilotům vidět za špatných světelných podmínek, jako je noc nebo hustá mlha, což je klíčové pro noční operace. HUD zobrazuje klíčové informace přímo v zorném poli pilota, což zlepšuje situační povědomí.
    • Přizpůsobení pro noční operace: Letouny jsou vybaveny speciálními světlomety a infračervenými senzory, které umožňují tichou a nenápadnou navigaci v noci.
  4. Redukce hluku:

    • Tichý let: Úpravy motorů a aerodynamické prvky jsou navrženy tak, aby snížily hluk, což je důležité při misích vyžadujících nízkou akustickou stopu, například při tajných operacích v blízkosti nepřátelských základen.
  5. Komunikační a velitelské systémy:

    • Šifrované komunikační systémy: Letouny SOLL II jsou vybaveny pokročilými komunikačními systémy, které umožňují bezpečnou komunikaci s velením a dalšími letouny v operační oblasti, což je klíčové pro koordinaci během komplexních misí.
  6. Schopnost rychlého nasazení:

    • Zrychlené postupy pro přípravu: Letouny jsou vybaveny systémy, které umožňují rychlou přípravu k letu a efektivní nakládání a vykládání materiálu nebo jednotek. To zahrnuje také schopnost tankování za letu, což prodlužuje operační dosah bez nutnosti přistání.

Aplikace standardu SOLL II na konkrétních strojích

Standardem SOLL II nejsou vybaveny všechny letouny daného modelu, ale pouze vybrané konkrétní kusy. Tyto letouny jsou určeny pro speciální operace a jsou nasazovány při misích, které vyžadují specifické schopnosti dané tímto standardem. Tento přístup je zvolen kvůli vysokým nákladům a technické náročnosti úprav, takže pouze část flotily je přizpůsobena na takto specializované úkoly.

  • Lockheed C-130 Hercules. Tento víceúčelový taktický transportní letoun je jedním z hlavních strojů upravených podle SOLL II standardu. C-130 je vybaven pokročilými navigačními a obrannými systémy, což mu umožňuje létat na nízké úrovni a provádět přesné operace za všech podmínek. C-130 je často využíván pro infiltrace speciálních jednotek a zásobování izolovaných jednotek za nepřátelskými liniemi.

  • Boeing C-17 Globemaster III. Tento těžký transportní letoun je dalším klíčovým typem upraveným podle SOLL II standardu. C-17 kombinuje schopnost přepravit velké náklady s pokročilými schopnostmi nízkoletového manévrování. Je ideální pro operace v náročných podmínkách a pro rychlé nasazení na nezpevněných vzletových a přistávacích plochách.

  • Lockheed C-5 Galaxy. C-5, jako největší strategický transportní letoun USAF, byl také upraven pro SOLL II operace. Modernizace zahrnují především pokročilé navigační systémy, obranné systémy a systémy pro snížení hluku, což umožňuje C-5 provádět náročné speciální operace při zachování jeho kapacity pro přepravu velkých nákladů.

Význam a budoucnost SOLL II standardu

SOLL II standard hraje klíčovou roli v moderních vojenských operacích, kde je rychlost, přesnost a schopnost přežití zásadní. Letouny upravené podle tohoto standardu poskytují vojenským silám flexibilitu při provádění operací v nepřátelském prostředí, což je zvláště důležité v asymetrických konfliktech, kde speciální operace často rozhodují o úspěchu celé mise.

Vzhledem k neustále se vyvíjejícím hrozbám a požadavkům na moderní bojiště se očekává, že SOLL II standard bude i nadále modernizován. Budoucí verze by mohly zahrnovat ještě pokročilejší technologie, jako jsou autonomní systémy řízení letu, dále vylepšené stealth prvky a nové technologie pro elektronický boj, aby byly zajištěny schopnosti přežití i proti nejmodernějším protivníkům.

Lockheed C-5 Galaxy



Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.

Aktualizace

Aktualizace 23.8.2024

První vydání článku.

Aktualizace 14.9.2024

Drobné korekce textu, sjednocení odborné teminologie, upřesnění některých názvů a termínů.

Odkazy a poznámky

Odkazy

Reference

  1. Lockheed Martin C-17 Special Operations Low Level II na AmericanSpecialOps.com (anglicky)

  2. Lockheed Martin C-130 Hercules na LockheedMartin.com (anglicky)

  3. Boeing C-17 Globemaster III na Boeing.com (anglicky)

  4. Special Operations Low Level (SOLL) na GlobalSecurity.org (anglicky)

  5. Electronic Warfare Systems na Air Force Magazine (anglicky)

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 25+ let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.