bojové letouny, palubní letouny, letadlové lodě, letectvo, námořnictvo, usa, rusko, francie, brazílie, španělsko, čína, indie, thajsko,

Sklopné křídlo palubních letounů

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Nov 07, 2020 · 3 minut čtení
Sklopné křídlo palubních letounů
Sdílet

Sklopné křídlo, či skládací křídlo je označení technického řešení, které umožňuje palubnímu letounu sklopit křídla, či případně jiné konstrukční části, jako například výškovku a šetřit tím prostor na letadlových lodích.

Výhodou skládacích křídel je úspora místa letounu na letové palubě. Díky tomu je možné dodržet určité standardizované rozměry pro každý stroj, z hlediska výšky, šířky a délky, aby se vešel na palubní výtah a podpalubního hangáru.

Nevýhodou skládacích křídel je složitá konstrukce, zvyšující váhu a zvyšující nároky na spolehlivost mechanizmu z hlediska mechaniky křídla. Skládací část křídla stále vyžaduje zajištění funkčnosti hydrauliky a elektrifikace. Pro fixaci křídla, či jiných částí letounů v letové poloze slouží zámky, které danou konstrukční část fixuje v letové poloze a dále se podílí na pevnosti konstrukce a odolnosti při namáhání za letu.

Boeing F/A-18 Super Hornet na letové palubě

Palubní letouny

Provoz letadel na letadlových lodích vedla ke konstrukci sklopného křídla. Tato funkce je proto obvykle implementována na palubních letounech, kde je žádoucí z důvodu úspory prostoru. Sklopné křídlo řeší nejen rozpětí letounu, ale také jeho výšku, proto některé stroje mají sklopnou výškovku, jako například Lockheed S-3 Viking.

Mechanizmus skládání křídel býval přibližně do 40. let 20. století obvykle manuální, křídla proto skládali palubní mechanici. S nástupem větších a výkonnějších letounů začal být celý mechanizmus implementován jako plně automatický.

Palubní letouny bez systému skládání křídel

Jednou z výjimek je například palubní Grumman F-14 Tomcat, který nemá přímo skládací křídlo, ale pro zmenšení velikosti využíval změnu geometrie křídla, změnou šípovitosti na 75° pro potřebu uskladnění na palubě. Během letu používal rozsah 20° a 68°.

Další výjimkou mezi moderními palubními letouny, který neměl skládací křídla, je Douglas A-4 Skyhawk, jehož konstrukce byla tak kompaktní, že skládací křídla nepotřeboval. Dalším takovým letounem je BAE Sea Harrier.

Grumman F-14 se složenými křídly

Palubní helikoptéry

Podobně jako mají klasické letouny skládací křídla, mají i helikoptéry, tedy letouny s rotujícími křídly skládací rotory. Vzhledem k tomu, že průměr rotorů vrtulníků začíná obvykle na 5 m, je možnost složit rotor nutností. V některých případech mají některé stroje také sklápěcí ocas s vyrovnávacím rotorem, z důvodu úspory místa na palubě, či v hangáru.

Sikorsky SH-60 Seahawk se složenými listy rotoru a ocasem

Palubní korvertoplány

Zatím jediným námořním palubním korvertoplánem je V-22 Osprey, jeho konstrukce vyžaduje složitější řešení, proto v tomto případě při skládání letounu, aby zabral nejméně místa, dojde ke složení listů rotorů a následně k překlopení křídla do roviny s trupem letounu.

Bell Boeing CMV-22 Osprey na výsadkové letadlové lodi

Námořní palubní letouny v aktivní službě se sklopným křídlem

Odkazy



Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 25+ let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.