Northrop Grumman B-21 Raider je dvoumístný, subsonický, dvoumotorový 1, bombardovací letoun 5. generace se schopností stealth. Letoun je v tuto chvíli ve vývoji, společnost Northrop Grumman jej vyvíjí pro Americké letectvo (USAF). První let proběhl 10. listopadu 2023. 2 V rámci programu Long Range Strike Bomber (LRS-B) se má jednat o mezikontinentální strategický bombardér dlouhého doletu pro USAF, schopný využít konvenční a termonukleární zbraně.
B-21 Raider by měl nahradit letouny Rockwell B-1 Lancer a Northrop Grumman B-2 Spirit do roku 2040 a poté možná i Boeing B-52 Stratofortress. Nicméně koncept použití a skutečné plány náhrady starších strojů jsou stále ve vývoji. očekává se, že bude uveden do provozu v roce 2027.
B-2 Spirit je strategický bombardér letectva USA. I přes to, že byl zařazen do služby v roce 1997, je stále prakticky jediný svého druhu. Oficiálně prozatím žádný jiný strategický bombardér se plnými stealth vlastnostmi neexistuje. Po dvaceti letech ve službě, se U.S. Air Force rozhodlo pracovat na jeho následníkovi. 3 4 5 6 7 8 9 10
Průběh vývoje projektu
B-21 vychází z projektu Long Range Strike-Bomber (LRS-B), jehož vývoj byl zahájen v červenci 2014 předložení žádosti o návrh (request for proposal) vybraným leteckým společnostem.
Projekt neprobíhá klasickým způsobem jako při vývoji ostatních letounů. Výběrové řízení bylo dvoukolové s tím rozdílem, že již neproběhla stavba fyzického prototypu. Místo fyzického prototypu se využívá technologií virtuálních prototypů, kde se porovnávaly virtuální modely s parametry navrženými jejich týmy. Projekt je tajný z důvodu ztížení informovanosti potencionálních protivníků konat protiopatření na základě informací z projektu. Díky tomuto nestandardnímu průběhu projektu běží projekt v současnosti o tři roky rychleji, než při běžném režimu. Toto opatření a celkový přístup k projektu vývoje letounu je na základě zkušeností, zejména negativních, s projektem F-35. V tomto případě se obě strany snaží vyvarovat problémů, které měl vývoj F-35. 6 7 8 9 10
Do druhého kola postoupil Northrop Grumman a společný team Lockheed Martin s Boeingem.
V říjnu 2015 bylo oznámeno, že Northrop Grumman vyhrál zakázku.
Oficiální bojový název Raider je na počest náletu podplukovníka Jimmy Doolitla ve 2. světové válce na Tokyo 18. dubna 1942. 11
První stroje by měly být dodávány v roce 2020. Očekávaná počáteční operační způsobilost (Initial operating capability) je v roce 2030.
V červnu 2021 již (nějakou dobu) probíhá výroba prvních dvou kusů v závodě 42 v Palmdale v Kalifornii.
V únoru 2022 je již ve výrobě 6 kusů B-21. První kus je na pozemních testech, pravděpodobně je tím myšleno ověření funkčnost systémů, nejedná se ještě o pojezdové zkoušky.12 13
V září 2022 USAF oznámilo, že B-21 měl být odhalen na začátku prosince 2022 ve výrobních závodech Northrop Grumman v Palmdale v Kalifornii. Ceremoniál oficiálního představení letounu s prvním prototypem se konal 2. prosince 2022. Při prezentaci mimo jiné ředitelka Northrop Grumman Kathy Warden zmínila, že B-21 bude mít menší dolet než B-2.
První let proběhl 10. listopadu 2023. 2
Motory pro B-21 nejspíš nebudou stejné jako F135 pro F-35 Lighning II, ale budou z nich vycházet a budou mít shodnou konstrukci. Vývoj nových motorů bude těžit jak program vývoje B-21 tak program F-35, který by mohl zlevnit jejich výrobu a zlepšit dolet F-35. 14
Očekávané využití
Předpokládá se, že kromě klasické role strategického bombardéru bude schopen také zastávat role sběru informací, řízení boje (C4) a záchytného stíhače.
Měl by nahradit stávající bombardéry Rockwell B-1 Lancer a Boeing B-52 Stratofortress
Očekává se nákup minimálně 100 bombardérů B-21. Dvě interní studie USAF předpokládají maximální počet 145 letadel.
Podle shodného designu odtokové hrany křídel a trupu, jako měl v původním návrhu jeho předchůdce B-2, se předpokládá, že jeho hlavní určení je let pouze ve velkých výškách (výškový strategický bombardér s velmi dlouhým doletem).
Vzhledem ke koncepci plánovaného nasazení F-35 se předpokládá, že může B-21 sloužit také v roli datového uzlu a retranslační stanice. Může tak zajišťovat propojení F-35 pohybujících se v okolí a případně zajistit přenos dat skrze satelitní datovou linku s velitelstvím.
Dalším předpokladem je role nosiče malých bezpilotních letounů létajících v rojích.
Mezi další zvažované způsoby nasazení, zejména do silně bráněných území, jako může být Čína, je společné nasazení spolu s novým dálkovým stíhačem o němž právě probíhají studie. Nasazení by mělo být podobné, jako v případě bombardovacích svazů B-29 Superfortress nad Německem, spolu s doprovodnými stíhači P-51 Mustang v období druhé světové války. 3 4 5 6 7 8 9 10
Protiváhou B-21 by měl být ruský Tupolev PAK-DA, který má v budoucnosti nahrazovat stávající strategické bombardéry Tupolev Tu-160 a jeho vývoj byl zahájen o mnoho let dříve. První prototyp PAK-DA by měl být hotov v roce 2025. 15
Čína vyvíjí taktéž strategický stealth bombardér, označený jako Xian H-20, Xian Hong-20, nebo Xian H-X. Taktéž tento letoun by měl být k dispozici pro testy v roce 2023. 16
Zdá se, že B-21 bude nahrazovat jen B-2, a pro B-1 a B-52 bude náhradník, vyvíjený v programu "2037 Bomber" (neoficiální název). Výsledkem programu "2037 Bomber" má být zcela nová generace nadzvukového, dálkového mezikontinentálního těžkého bombardéru s vyšším důrazem na stealth než dosud, a s volitelnou možností provozu bez posádky. B-21 bude mít nižší nosnost a váhu a bude na úrovni středního bombardéru. Stroje vzniklé z programu "2037 Bomber" budou k dispozici v roce 2037, kdy má být ukončen provoz B-1 a B-52. 17
Technické parametry a vlastnosti
B-21 by mohl používat stejné motory jako F-35, tedy Pratt & Whitney F135. Díky tomu by se měla snížit jejich cena. 14
Celý letoun, včetně jeho systémů (software) je koncipován podobně jako F-35 jako otevřená architektura.
B-21 bude mít nižší nosnost a váhu a bude na úrovni středního bombardéru.
Poznámka redakce 18
Uvedená informace o použití motorů F135 z letounu F-35 se zdá sporná. Na jednu stranu je to jistě vítaný krok pro zvýšení výroby a snížení ceny. Jenže stíhaček F-35 má být několik stovek, počty se v ideálním případě pohybují přes 1000 kusů, v tom případě 100-130 motorů je navýšení výroby řádově o pár procent, v ideálním případě se bude jednat téměř o 10%. Jak moc to sníží cenu?
Pokud se kouknete na obrázek B-21, všimnete si vyšší šípovitosti křídla oproti B-2. V tomto případě by se tedy nemělo jednat o podzvukový letoun. Vzhledem k uvedené možné roli záchytného stíhače a také jeho plánované náhrady za nadzvukový B-1 lze očekávat rychlost blížící se alespoň dvojnásobku zvuku (2 Ma). Za těchto podmínek, pokud se má jednat o strategický bombardér s velmi dlouhým doletem, si nedokážu představit dva použité motory F135 jako dostatečné svým výkonem. Stávající strategické bombardéry mají obvykle vyšší počet motorů.
Dva motory F135 se sice svým výkonem blíží výkonu motorů B-1 i B-2, ale pokud by se mělo jednat o letoun s parametry blízkými B-1, tak je již rozdíl markantní při použití přídavného spalování pro dosažení vyšší rychlosti.
- B-1, 4 motory o celkovém tahu 309 kN (547 kN s přídavným spalováním);
- B-2, 4 motory o celkovém tahu 308 kN (nemá přídavné spalování);
- B-52, 8 motorů o celkovém tahu 608 kN (nemá přídavné spalování);
- Motor F135, 2 motory o celkovém tahu 250 kN (382 kN s přídavným spalováním).
Jediným řešením pro splnění výše uvedených charakteristik by bylo snížení nesené výzbroje na podobnou, nebo nižší hmotnost jako má B-2. Zatím co B-1 má nosnost 34 t, B-2 pouze 18 t. Pokud se má však jednat o kompletní náhradu všech tří stávajících letounů, nejsem si jist, jestli by se chtělo USAF vydat cestou snižování nesené výzbroje.
Poznámka ze dne 24.7.2020: Moje domněnka, že B-21 bude lehčí stroj, než B-2 se potvrdila.
Aktualizace
Aktualizace 10.1.2018
Článek založen.
Aktualizace 5.2.2018
Doplnil jsem tři další odkazy (poslední tři v pořadí) a drobně doplnil odstavec Průběh vývoje projektu.
Aktualizace 7.2.2018
Doplnil jsem informace o čínském ekvivalentu B-21.
Aktualizace 11.2.2018
Doplnil jsem informaci o dokončení ruského prototypu PAK-DA.
Aktualizace 24.7.2020
Doplnění informací o programu "2037 Bomber" a změně klasifikace a technických parametrů B-21.
Aktualizace 12.11.2023
Přepracování úvodu. Doplnění informace o prvním letu. Doplnění informací o motorech pro B-21.
Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.
Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.
Odkazy a poznámky
-
Tato informace je prozatím odhad, není oficiálně oznámena. ↩
-
První let Northrop Grumman B-21 Raider (milmag.cz) ↩
-
Northrop Grumman B-21 Raider oficiální stránky (anglicky) ↩
-
Northrop Grumman B-21 Raider (Wikipedie) (anglicky) ↩
-
Americký bombardér LRS-B: Vývoj v utajení (Armádní noviny) ↩
-
B-21 Raider: Víceúčelový výškový stealth bombardér (Armádní noviny) ↩
-
Americký bombardér B-21: Co prozatím víme? (Armádní noviny) ↩
-
Air Force B-21 Raider Long-Range Strike Bomber (PDF) (anglicky) ↩
-
The Air Force Wants a New Fighter to Accompany Its New Stealth Bomber (anglicky) ↩
-
A Raider and His ‚Little Buddy‘: Which Fighter Will Accompany the USAF's B-21? (anglicky) ↩
-
Nálet podplukovníka Jimmy Doolitla ve 2. světové válce na Tokyo 18. dubna 1942 (wikipedie) ↩
-
First B-21 bomber enters ground testing, ‘on track for first flight’ (defense news) ↩
-
Six B-21s in Production, Fuel Control Software Already Tested (airforcemag) ↩
-
U.S. F-35 chief expects savings after Pratt's B-21 bomber win (reuters) ↩
-
První prototyp ruského bombardéru PAK DA v roce 2025 (Armádní noviny) ↩
-
US Confirms China’s New Xian H-20 Stealth Bomber will Carry Nuclear Weapons (anglicky) ↩
-
Tato poznámka je ze dne 24.7.2020. ↩
-
Tato poznámka byla psána v lednu 2018. ↩