North American X-15, je experimentální, jednomístný, hypersonický raketový letoun, s jedním raketovým motorem, schopný provozu ve vysokých nadmořských výškách a suborbitálních letech. Letoun byl vyvíjen ve Spojených státech amerických společností North American Aviation. Letoun byl vyvinut jako výzkumný letoun pro zkoumání letů ve vysokých rychlostech a vysokých výškách a jako protiváha pro potřeby NASA a USAF v době kosmických závodů. X-15 vstoupil do služby v roce 1959. Vyrobeny byly pouze 3 kusy. 1 2
Původní myšlenka X-15 byla o dosažení nových rychlostí podobně jako u prvních letounů X-1 a X-2. Tedy ověření možností konstrukce stroje, aerodynamiky a motoru a dosažení hypersonické rychlosti (Mach 5+).
Někteří piloti byli schopni dosáhnout výšky 100 km a výše, takže se z nich stali oficiálně astronauti. USAF má svou specifikaci vesmíru od 80 km, také tito piloti dostali astronautská křidélka. 2
Letoun mimo jiné sloužil také jako vědecký stroj, kdy pomáhal s vývojem a testování astronavigace. Dále pomohl s vývojem raketoplánu Space Shuttle.
Vzhledem k povaze letounu, jako čistě experimentálního, letoun nebyl schopen sám vzletu a lety byly vždy uskutečněny vypuštěním ze speciálního nosiče NB-52A. Přistání probíhalo klouzavým letem, letoun je vybaven tříbodovým podvozkem příďového typu, nicméně hlavní podvozkové nohy jsou vybaveny lyžinami namísto kol. Dolní část směrovky se odhazovala před přistáním a přistávala na padáku. 1 3 2
Letoun se ovládal během letu aerodynamickými plochami a ve vyšších výškách, v prostředí řídké atmosféry, se využívaly ovládací trysky Reaction Control System (RCS). 1
Pohon
Letoun po vytvoření draku začal létat více než rok (24 letů) s alternativními vylepšenými motory Reaction Motors XLR11 na ethylalkohol a kapalný kyslík, o společném tahu 71 kN (běžný výkon XLR11 jednoho je 27 kN).
V listopadu 1960 dodala společnost Reaction Motors plánované motory XLR99 o tahu 250 kN. Zbývajících 175 letů X-15 používaly jeden motor XLR99 na bezvodý čpavek a kapalný kyslík.
Vysokorychlostní turbočerpadlo je poháněno peroxidem vodíku.
Raketový motor XLR99 spálil 6804 kg paliva za 80 sekund.
Systém řízení (RCS) pro manévrování v prostředí s nízkou hustotou atmosféry využíval vysoce testovací peroxid (High-Test Peroxide, peroxid vodíku o vysoké koncentraci, 85 - 98 %), který se za přítomnosti katalyzátoru rozkládá na vodu a kyslík a může poskytnout specifický impuls 140 s (1,4 km/s).
Varianty X-15
Letoun X-15 existoval ve dvou variantách. Existovala standardní varianta X-15. V této variantě byly první, X-15-1 a poslední, třetí stroj X-15-3.
X-15A-2
Druhý letoun, X-15-2, byl přestavěn po nehodě při přistání 9. listopadu 1962 při které byl stroj poškozen. Upravený letoun byl přejmenován na model X-15A-2. Měl prodloužený trup o 73 cm pro větší palivové nádrže v trupu a pod křídla byly k trupu připevněny dvě externí přídavné nádrže. Letoun byl také opatřen ablativním ochranným nátěrem. Po této úpravě měl letoun delší dobu provozu raketového motoru. Díky tomu dosáhnul rekordní rychlosti 7274 km/h v říjnu 1967 pilotem Williamem Knightem.
Obecné charakteristiky
Parametr | Hodnota |
---|---|
Posádka | 1 |
Délka | 15,47 m |
Rozpětí křídel | 6,8 m |
Výška | 4,12 m |
Prázdná hmotnost | 6 620 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 15 420 kg |
Pohonné jednotky | 1× raketový motor XLR99-RM-2 o tahu 250 kN |
Výkony
Parametr | Hodnota |
---|---|
Maximální rychlost | Mach 6,72 (7 273 km/h) |
Dolet | 450 km |
Dostup | 107 800 m |
Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.
Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.
Aktualizace
Aktualizace 26.5.2024
První vydání článku.
Aktualizace 27.5.2024
Nový odstavec Pohon. Doplnění odstavce Varianty X-15. Drobné přepracování úvodu. Odkaz na Experimentální letadlo.
Odkazy a poznámky
Odkazy
- Experimentální letadlo
- X-15 - Pre-landing Jettison of Auxiliary Propellants and Lower Ventral Fin
- X-Planes / Dělníci kosmonautiky (1. díl)
- X-Planes / Dělníci kosmonautiky (2. díl)
- X-Planes / Dělníci kosmonautiky (3. díl)
- X-Planes / Dělníci kosmonautiky (4. díl)
Reference
-
X-15 pilot report, part 1: X-15 General Description & Walkaround na BellFlight.com (anglicky) ↩
-
X-15 - Pre-landing Jettison of Auxiliary Propellants and Lower Ventral Fin na Youtube ↩