HOTAS je anglická zkratka Hands-On Throttle and Stick, používaného pro koncept a design ovládacích prvků bojových letadel. HOTAS definuje principy ovládání a jejich design v tom směru, aby se mohl pilot během letu a zejména plnění bojové mise soustředit na plnění mise samotné a nemusel neustále hledat ovládací prvky a sundávat ruce z ovládací páky letounu (stick) a plynové páky (throttle). Tento koncept zvyšuje efektivitu a rychlost pilotního ovládání letadla, což je zvláště důležité v akčních situacích nebo v případě intenzivních bojových operací. 1 2 3
HOTAS systém je typicky implementován jako součást moderních bojových letadel, zejména stíhaček, bitevníků a vrtulníků. 1 3
Principy HOTAS připouští možnost umístit další důležité ovládací prvky stroje na přilehlé konzoly u hlavních ovládacích prvků. Dále koncept HOTAS počítá s ovládáním skrze dotykové panely na hlavní obrazovce, či obrazovkách kokpitu. 1 3
Historie
Prvním letounem, jehož kokpit je designován dle principu HOTAS je anglický útočný letoun English Electric Lightning, který vznikl ke konci 50. let. 2 Od tohoto okamžiku začal být součástí všech následujících letounů jako F-16 (první s ovládací pákou v podobě joysticku), F-15, MiG-29 a další.
Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.
Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.
Aktualizace
Aktualizace 10.3.2024
První vydání článku.