chengdu, 6. generace, stealth, bojové letouny, letectvo, čína,

Chengdu J-36: Čína má konkurenci NGAD - první bezocasý stealth 6. generace

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Dec 28, 2024 · 6 minut čtení
Chengdu J-36: Čína má konkurenci NGAD - první bezocasý stealth 6. generace
Sdílet

Chengdu J-36, je tří motorový, jednomístný (možná dvoumístný), stealth, 6. generace, bezocasé konfigurace. 1 2 3 4 5

Jedná se o zcela nový typ, neznámé role, výkonů a parametrů, bez oficiálně potvrzených informací. 1 2 3 4 5 Letoun byl poprvé spatřen za letu nad městem Chengdu v provincii Sichuan (česky Sečuán) 26. prosince 2024, proto se očekává, že se jedná o letoun společnosti Chengdu Aircraft Industry Group (více známé spíše jako Chengdu Aircraft Corporation, CAC). Během letu jej doprovázel Chengdu J-20S. 1 2 3 4 5 První let pravděpodobně proběhl plánovaně kvůli výročí narození Mao-Ce Tunga (26. prosince). 6

Podle trupového čísla 36011 a dosavadních pravidel, by se mělo jednat o stroj s typovým označením J-36. 1 2 3 4 5

Vzhledem k velmi krátké chvíle od zjištění existence letounu a mlčení oficiálních orgánů není jasná role, účel, natož parametry stroje. Porovnat jej lze s doprovodným strojem J-20. Podle všeho se jedná spíše o mírně větší stroj, který může být v roli stíhače pro vybojování vzdušné nadvlády, například jako F-15, či F-22, nebo střední bombardér, podobně jako F-111, Su-24, nebo Su-34. 1 2 3 4 5

Trup obsahuje minimálně jednu centrální pumovnici o rozměrech přibližně 6 x 1,6 m. Dále je možné, že má stroj také dvě menší pumovnice po stranách centrální pumovnice o rozměrech 4 x 0,7 m. 4

Chengdu J-36

Tvarově se letoun velmi podobá návrhům letounům 6. generace z projektu NGAD. Jedná se o první čínský letoun bezocasé konstrukce. Vzhledem k tvarování křídla (dvojitá delta) a pokud by se jednalo o bombardovací letoun, šlo by o první nadzvukový stealth bombardér.

Zajímavé je také třímotorová koncepce stroje. Důležité je také zmínit, že letoun má kromě klasických nasávacích otvorů na bocích trupu ještě třetí hřbetní nasávací otvor.

Letoun má zdvojená kola hlavního podvozku, z čehož se odvozuje vyšší hmotnost stroje, než obvyklá u běžných stíhacích letounů, které mají jednokolový podvozek. Vyšší hmotnost podporují také větší rozměry letounu při porovnání s doprovodným strojem. Na druhou stranu bombardéry mívají obvykle alespoň dvoučlenou posádku, kvůli dlouhým letům. Zatím to ale vypadá, že letoun nemá vícečlenou posádku, protože má klasický jednodílný kapkovitý překryt, podobně jako F-16, nebo F-35. Takový překryt je obvykle použit u stíhačů z důvodu potřeby dobrého rozhledu z kabiny letounu. Proto je role stroje zatím nejasná.

Na bocích trupu v přední části pod kabinou, dielektrické kryty, podobně jako u letounu Su-57. To by mohlo znamenat, že letoun má také senzory, či radary snímající oblast letounu po stranách.

Chengdu J-36

Obecné charakteristiky

Položka Specifikace
Posádka 1 (pilot)
Délka 20-22 m (odhad)
Rozpětí křídel 18-20 m (odhad)
Výška neznámo
Prázdná hmotnost 25 000 kg (odhad)
Maximální vzletová hmotnost 50 000 kg (odhad)
Pohonné jednotky tři proudové motory, neznámého typu a výkonu, nejméně však 120 kN (odhad)

Výkony

Položka Specifikace
Maximální rychlost Mach 1,25 (cca 1 450 km/h) (odhad)
Cestovní rychlost neznámo
Dolet 6000 km (odhad)
Bojový rádius 3000 km (odhad)
Dostup neznámo

Komentář redakce

Bylo by moc krásné vědět, jaký je skutečný účel letounu. Vzhledem k zvláštnostem letounu, jako je zejména třímotorová konfigurace je také možné, že se jedná o experimentální prototyp sloužící spíše pro posouzení konceptu role letounu a stroj se v budoucnu změní.

Třímotorová koncepce může být také z nouze cnost, či kompromis (vyberte si :) ), potvrzující známý problém Číny s motory. Čína má dlouhodobě problém s úspěšnou konstrukcí motorů o dostatečném výkonu, spolehlivosti a zejména životnosti. Protože se jedná o střední bombardér, je třeba mít patřičné motory o rozměrech a výkonech blížících se spíše stíhacím letounům.

Vzhledem k tomu, že stroj je výrazně větší, blíží se spíš ke strojům Su-34, MiG-31, F-111. Může se tedy jednat o víceúčelový těžký stíhač, přepadový/útočný letoun, či střední taktický bombardér, blížící se rolí spíše k B-21 Raider. Protože B-21 se již sériově vyrábí, jsem spíš nakloněn této roli, aby měla Čína podobný stroj. Ostatně dosud se Čína chlubí jen stíhači/víceúčelovými letouny, ale těžší stroj z hlediska nosnosti a doletu současné koncepce nemá. Konstrukce současně využívaných Čínských bombardérů je z 60.-70. let, nemá ani ekvivalent ruského Tu-160, Tu-22, či Su-24, tedy bombardér, koncepčně se blížící současné 4. generaci stíhačů. Je dobré také zdůraznit, že z hlediska nákladů na pořízení a provoz je pořízení přepadového letounu střední kategorie finančně únosnější. Ostatně ideální jak z hlediska vlastních provozních nákladů tak i z pohledu prodeje. Takový stroj bude finančně velmi zajímavý pro zákazníky jako je například Pakistán.

Kdyby jej chtěla Čína tajit, zcela jistě by s ním nelétala nad 20 milionovým městem ve dne. Takže let je také rozhodně propagační. Už jen koncepce/design letounu, ve smyslu bezocasého uspořádání je pro samotnou Čínu zajímavý krok. Podoba stroje designu strojů z projektu NGAD vede minimálně k zamyšlení a samozřejmě také k obavám na patřičných místech v USA.

Chengdu J-36



Copyright © 2010-2025 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.

Aktualizace

Aktualizace 28.12.2024

První vydání článku.

Odkazy a poznámky

Odkazy

Reference

  1. Northrop Grumman B-21 Raider nový revoluční nástupce B-2? na MilMag.cz

  2. Chengdu J-36 na wikipedia (anglicky)

  3. Is China's NEWEST Sixth-Generation Fighters a GAME CHANGER? na The Afterburn Podcast (anglicky)

  4. Design/ Role analysis of China’s 6th gen fighter jet na Binkov's Battlegrounds (anglicky)

  5. China’s Unveils Two New Stealth Fighters In One Day (Or Maybe a Stealth Bomber?) na 19fortyfive.com (anglicky)

  6. Mao Ce-tung na wikipedia

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 25+ let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.