airborne early warning, airborne early warning and control, letectvo, rusko, čína, anglie, usa,

Airborne Early Warning and Control (AEW&C): létající středisko velení a řízení

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Jan 02, 2025 · 6 minut čtení
Airborne Early Warning and Control (AEW&C): létající středisko velení a řízení
Sdílet

Airborne Early Warning and Control, zkráceně AEW&C je v anglické vojenské terminologii označení pro létající středisko velení a řízení, které umožňuje získávání informací s pomocí výkonného radaru a další elektroniky. Poskytuje možnost dohledu a kontroly vzdušného prostoru. Získané informace mohou být využity k navádění protivzdušné obrany na cíle a řízení vojenských operací.

Počátky systému AEW&C (AEW) lze vysledovat v roce 1944, kdy britské letectvo RAF začalo používat upravené bombardéry Wellington pro sledování Severního moře. Masovější využití systémů AEW/AEW&C však přišlo ze strany leteckých složek US Navy již od konce druhé světové války a na přelomu 60. a 70. let 20. století ze strany sovětského a amerického letectva. Později se připojili někteří členové NATO. V současnosti jej využívá velké množství vojenských letectev, které si pořízení a provoz takového systému mohou dovolit.

Většina letounů s výkonnějším řešením se vyznačuje charakteristickou kruhovou nástavbou nad trupem, to označujeme jako AWACS (Airborne Warning And Control System), což je specifický systém řízení a uvědomování. Méně výkonné instalace radaru bývají integrovány většinou do nadstavby podélného tvaru (např. Saab 340 AEW&C), případně jsou integrovány do trupu.

wellington

Historie

V průběhu roku 1944 byl jako první letoun upraven bombardér Vickers Wellington (model Wellington XIV) 407. letky RCAF pro roli AEW&C, instalací radaru. Takto upravený letoun byl používán nad Severním mořem k detekci a navedení stíhačů RAF proti německým bombardérům He-111 z nizozemských základen a střelám V-1. Již tehdy byli na palubě letounu letečtí návodčí pro řízení letového provozu.

grumman

V roce 1945 začala US Navy používat jako svůj první stroj v roli AEW přestavěný námořní palubní letoun Grumman TBF Avenger, model TBM-3W, který byl schopen svým radarem AN/APS-20 detekovat nízko letící formaci letounů na vzdálenost 160 km.

Od roku 1950 US Navy začala používat přestavěný námořní palubní letoun Douglas A-1 Skyraider s radarem AN/APS-20.

V letech 1954 USAF a 1956 US Navy zavedly do operační služby Lockheed EC-121 Warning Star stále jen v roli AEW, bez řízení letového provozu.

V roce 1958 zařadila US Navy Grumman E-1 Tracer pro roli AEW.

V roce 1964 US Navy zavedly do operační služby Grumman E-2 Hawkeye.

Od roku 1965 začalo Sovětské letectvo používat Tupolev Tu-126 svůj první letoun vlastní konstrukce se systémem AEW&C.

V roce 1977 USAF zavedly do operační služby E-3 Sentry.

V roce 1982 Britské námořnictvo zavedlo Westland Sea King AEW pro sledování leteckého provozu na základě zjištění potřeby AEW pro námořní bojové operace při bojových operacích na Falklandských ostrovech.

Od roku 1984 začalo Sovětské letectvo používat Berijev A-50, který měl být do roku 2020 nahrazen letounem Berijev A-100, jehož zkoušky začaly v roce 2015.

westland

Současnost

V současné době miniaturizace elektroniky existují kromě klasických velkých strojů AWACS také méně výkonné systémy integrované do malých obchodních letounů s proudovým pohonem. Díky tomu jsou letouny se systémem AWACS dostupnější pro širší okruh zájemců.

Ikonický stroj Boeing E-3 Sentry bude nahrazen na základě rozhodnutí USAF v roce 2022 strojem Boeing E-7 Wedgetail, v následujícím roce bylo rozhodnuto, že bude Wedgetail novým standardním strojem pro AEW&C.

Přehled letounů AEW/AEW&C ve službě nebo plánovaných

Tato aktualizace přináší přehled o tom, které země aktuálně provozují či plánují provozovat jednotlivé AEW a AEW&C systémy.

Letoun Rok zařazení/oznámení Země provozující/plánující provoz Typ role Typ radaru Poznámka
Grumman E-2 Hawkeye 1964 USA, Francie, Japonsko, Izrael, Mexiko, Egypt, Tchaj-wan, Indie AEW Rotující radom První letoun AEW navržený speciálně pro palubní operace na letadlových lodích.
Boeing E-3 Sentry 1977 USA, NATO, Spojené království, Francie, Saúdská Arábie, Japonsko AEW&C Rotující radom Americký ikonický systém AWACS, jeden z nejrozšířenějších AEW&C letounů.
Westland Sea King AEW.2/AEW.5/ASaC7 1982 Spojené království AEW Rotující radom AEW verze vrtulníku Sea King, navržená pro britské námořnictvo.
Berijev A-50 1984 Rusko, Indie AEW&C Rotující radom Sovětská odpověď na E-3 Sentry, vyvinutá na základě Il-76.
Kamov Ka-31 1983 Rusko, Indie, Čína, Alžírsko AEW Rotující radom Ruský palubní vrtulník AEW, určený pro detekci vzdušných a námořních cílů.
Saab 340 AEW&C (S 100 B/D Argus) 1994 Švédsko, Thajsko AEW&C AESA (pevná anténa) Švédský lehký AEW&C systém využívající radar Erieye.
Boeing E-767 1996 Japonsko AEW&C Rotující radom Japonská modifikace AWACS na základě letounu Boeing 767.
Embraer R-99A/E-99/EMB 145 AEW&C 1999 Brazílie, Mexiko, Indie, Saúdská Arábie AEW&C AESA (pevná anténa) Brazilský lehký AEW&C letoun založený na regionálním letounu Embraer ERJ 145.
KJ-200 'Y-8W Balanced Beam' 2001 Čína AEW&C AESA (pevná anténa) Čínský AEW&C systém založený na platformě Y-8 s pevným radarovým systémem.
KJ-2000 2003 Čína AEW&C Rotující radom Čínský AEW&C systém založený na platformě Iljušin Il-76.
Boeing E-7 Wedgetail 2004 Austrálie, Jižní Korea, Turecko, Spojené království, USA AEW&C AESA (pevná anténa) Moderní AEW&C systém využívaný řadou zemí, radar AESA.
Gulfstream G550/IAI Eitam 2006 Izrael, Singapur, Itálie AEW&C AESA (pevná anténa) Izraelský AEW&C letoun s pokročilými senzory, založený na platformě Gulfstream G550.
Saab 2000 AEW&C 2008 Pákistán, Saúdská Arábie AEW&C AESA (pevná anténa) Pokročilý švédský AEW&C letoun s radarem Erieye, delší dolet než Saab 340.
Netra Mk.1 na platformě ERJ-145 2011 Indie AEW&C AESA (pevná anténa) Indický AEW&C systém vyvinutý organizací DRDO, založený na platformě Embraer ERJ-145.
Shaanxi ZDK-03 AEW&C 2011 Pákistán AEW&C Rotující radom Čínský exportní AEW&C letoun, využívaný například Pákistánem.
Shaanxi KJ-500 2013 Čína AEW&C AESA (pevná anténa) Moderní čínský AEW&C letoun s rotodome radarem, nástupce KJ-200.
Saab GlobalEye 2018 Švédsko, Spojené arabské emiráty AEW&C AESA (pevná anténa) Multi-role AEW&C letoun kombinující pokročilé senzory na platformě Bombardier Global 6000.
Berijev A-100 2024 (očekávané) Rusko AEW&C Rotující radom Ruský AEW&C systém, náhrada za A-50 s moderním AESA radarem.
KJ-3000 2022 (oznámení) Čína AEW&C AESA (pevná anténa) Pokročilý čínský AEW&C letoun, informace o provozu zatím nejsou plně dostupné.
Xian KJ-600 Ve vývoji Čína AEW Rotující radom Čínský palubní AEW&C letoun určený pro nové letadlové lodě, podobný americkému E-2 Hawkeye.
Netra Mk.2 na platformě Airbus A321 2028 (plánováno) Indie AEW&C AESA (pevná anténa) Pokročilý indický AEW&C systém ve vývoji, založený na platformě Airbus A321.

globaleye



Copyright © 2010-2025 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.

Aktualizace

Aktualizace 2.1.2025

První vydání článku.

Odkazy a poznámky

Odkazy

Reference

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 25+ let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.